آشنایی با مفاهیم هاست و دامین

آشنایی با مفاهیم هاست و دامین

host and domain

دامین (Domain) :

دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامین از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است.

1- پسوند :

پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند كه توسط كمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند كه می توان آنها را در سه دسته كلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:

  • الف- پسوندهای عمومی (gTLD) :

این پسوند ها برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع كاربری مجاز (قانونی) قابل استفاده می باشند. ثبت این دامنه ها از طریق شركت هایی با عنوان Registrar (ثبت کننده) كه توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگی های مجاز آنها امكان پذیر می باشد. از جمله این پسوندها می توان به .com , .net , .org ,…اشاره نمود.

  • ب‌- پسوندهای اختصاصی (ویژه) :

پسوندهایی كه افراد و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند: .gov , .edu , .co.ir , .org.ir كه در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارك و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود.

  • ج‌- پسوندهای ملی/كشوری (ccTLD) :

علاوه بر پسوندهای عمومی و خاص ، كشورهای مختلف نیز می توانند اقدام به درخواست پسوند با كد اختصاری كشور خود، که کدی است دو حرفی (مانند ir برای ایران) نمایند. اداره این پسوندها، قوانین و نحوه تخصیص آنها در اختیار دولت ها یا مراكز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر كشور خواهد بود. به طور مثال برای دامین های ir مرجع رسمی سازمان فیزیک نظری ایران (nic.ir) می باشد.

دامنه ها هر چند زیر نظر یك موسسه (ICANN) صادر می شوند اما پسوندهای گوناگون ممكن است ثبت کننده (Registrar) یا ثبت کننده گان گوناگونی داشته باشند.

2- نام :

پس از انتخاب پسوند، انتخاب نام دامین مهمترین قسمت تشكیل دهنده آدرس یك وب سایت می باشد. این نام از تركیب 3 الی 64 حرف ، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) تشكیل می گردد. اگر در ثبت عبارت خاصی به عنوان نام دامنه خود اصرار دارید كه این عبارت قبلا ثبت شده باشد چاره ای جزء بررسی دیگر پسوندهای مرتبط با آن نام نخواهید داشت.

چنانچه آدرس سایت شما حاوی علامت تجاری شما باشد، می توانید جهت اطمینان از دسترسی آسانتر و حفاظت از نام تجاری خود كلیه مشتقات و تركیب های آنرا بر روی پسوندهای مختلف ثبت نمایید.

what is domain
(اجزای تشکیل دهنده نام دامنه اینترنتی )

هاست (Host) :

هاست به زبان ساده فضایی است که اطلاعات سایت شما برروی آن قرار می گیرد. این اطلاعات می توانند صفحات وب سایت، عکس ها، فایل های CSS، جاوا اسکریپت و یا هر نوع فایل دیگری باشند.

 این فضا برروی هارد دیسک سرورهایی با سیستم عامل ویندوز یا لینوکس (که در دیتاسنترهای معتبر داخلی و یا خارجی مستقر می باشند) قرار دارد و اطلاعات سایت با توجه به قدرت سرور و ارتباطات مناسب دیتاسنتر مربوطه می تواند بدون کوچکترین وقفه و با بیشترین سرعت ممکن در سراسر دنیا در دسترس باشد.

به جهت فراهم آوری امکان مدیریت این فضا (هاست) به کاربران دسترسی های لازم (نام کاربری و رمزعبور) به یک کنترل پنل تحت وب ارائه می گردد.

کنترل پنل های مختلفی با توجه به سیستم عامل سرورهای هاستینگ وجود دارند. به طور مثال کنترل پنل های رایج در سرورهای ویندوز بیس شامل Website Panel, Plesk, Helm و … و در سرورهای لینوکس بیس شامل Cpanel, DirectAdmin, Plesk و … می باشند.

پنل معروف cpanel – نمونه ای از یک پنل مدیریت هاست

راحتی کار و امکاناتی که یک کنترل پنل به کاربران ارائه می دهد از جمله فاکتورهای مهم یک هاست خوب می باشد.

در زمان انتخاب پلن هاست مناسب باید علاوه بر فاکتورهای کیفیتی به پارامترهای دیگری از جمله میزان فضا، ترافیک ماهیانه ، تعداد ایمیل اکانت، تعداد پایگاه داده و … نیز توجه داشته و بر این اساس پلن مناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

لازم به توضیح است که ارتباط بین دامین و هاست از طریق نیم سرورهایی (DNS) که برروی دامین تنظیم می شود برقرار می گردد. لذا توجه داشته باشید که بعداز خرید هاست مورد نظر حتما نیم سرورهای صحیح شرکت مربوطه را، با توجه به پلنی که خریداری نموده اید، جویا شده و آنها را از طریق پنل و یا پرتال مربوطه برروی دامین خود تنظیم نمایید. بعد از انجام اینکار با وارد شدن دامین شما در مرورگر اطلاعات قرار گرفته در فضای میزبانی شما لود خواهد شد و اصطلاحاً دامین به هاست شما متصل می گردد.

برای نمونه نیم سرور (DNS) های سرویس های هاست دروازه آزاد پارسیان ns1.persianfreegate.com و ns2.persianfreegate.com می باشد. البته در مجموعه دروازه آزاد پارسیان نگران این تنظیمات نباشید . همه را ما برای شما انجام خواهیم داد.

توجه داشته باشید که تنظیم نیم سرورها بسته به پسوند دامین بعد از مدت زمانی به صورت کامل اعمال خواهد شد. به طور مثال در دامین ها با پسوند com این زمان کمتر از ده دقیقه و در دامین ها با پسوند ir این زمان تا 24 ساعت ممکن است به طول بیانجامد.

حالا که با مفاهیم هاست و دامین آشنا شدید میتوانید از طریق این لینک فضای مناسب و دامین خود را ثبت و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌ها

#